Õpilaste toetamise eesmärgiks on tagada läbi varajase märkamise igale õpilasele tema individuaalsetest võimetest lähtuv jõukohane õpe ja areng.
Õpilaste arengu toetamine
- 1. klassi suunduvate õpilaste toevajaduse kaardistamine koolivalmiduskaardi alusel. Koostöö lapsevanemate, lasteaedade, kooliväliste spetsialistidega. Lasteaiast kooli üleminekut toetavad vestlused 1. klassi suunduva õpilase ja lapsevanema(te)/eestkostjaga.
- pikapäevarühm I kooliastme õpilastele, mille käigus saab õpilane läbi pedagoogilise juhendamise abi koduste tööde tegemisel ning vaba aja sisustamisel.
- teise kooliastmesse ülemineku toetamine
- arenguvestlused õpilase ja lapsevanemaga
- sotsiaal-emotsionaalsete oskuste õpe (I kooliastmes õppekava osana), programmid VEPA, SPLO, TORE, oskuste õpe, vaikuseminutid
- ainekonsultatsioon
- andekate õpilaste toetamine
- läbi aineõpetaja märkamise, täiendava juhendamise, vajadusel õppe individualiseerimise, individuaalse õppekava koostamise ning õpilasvõistlustel ja olümpiaadidel osalemise ettevalmistamise
- kooli huviringide kaudu
- õppekavavälise õppimise või tegevuse arvestamine õpitulemuste saavutamisel õppejuhile esitatud taotluse alusel.
Täiendavat tuge vajavate õpilaste toetamine
Õpilane võib mitmetel põhjustel vajada kas lühi- või pikaajaliselt võimetekohast abi õpitulemuste saavutamiseks. Täiendavad toemeetmed on suunatud õpiraskustega, tunde- ja käitumisprobleemidega, koolist pikaajaliselt eemal olnud õpilaste või kooli õppekeelt ebapiisavalt valdavate õpilaste toetamiseks. Õpilastele, kelle areng vajab täiendavat tähelepanu, rakendatakse kooli üldtoe korras järgmiseid toemeetmeid:
- tuge vajavate õpilaste esmane märkamine ja toetamine (klassijuhataja, aineõpetajad, lapsevanemad).
- muukeelsete õpilaste õppeprotsessi toetamine läbi täiendava keeleõppe, omandamaks eesti keele oskust.
- klassijuhataja jälgib õpilase individuaalset arengut, teeb koostööd lapsevanemate ja aineõpetajatega. Õpilase õppeedukust, koolikohustuse mittetäitmist, heaolu ohustavate asjaolude ilmnemisel kaasab klassijuhataja kooli tugispetsialistid.
- õpilase ainealasest vajadusest lähtuv õpiabi- ja tasemerühm
- õpilase arengudünaamika jälgimiseks avatakse õpilasele individuaalse arengu jälgimise kaart
- õpilase püsiva toevajaduse korral teostatakse kooli tugispetsialistide poolt pedagoogilis-psühholoogiline hindamine. Vajadusel individuaalse õppekava koostamine, tugimeetmete rakendamine üldtoe raames.
- aineõpetajapoolne õppetöö tõhustamine tunnis: diferentseerimine, õpikeskonna kohandamine ja individualiseerimine, ainealane konsultatsioon. Individuaalse ainealase õppekava rakendamine juhul, kui õpilasele on vajalikud muudatused võrreldes klassiga töötamiseks koostatud töökavaga. Individuaalset õppekava võib vajadusel rakendada kõigis kooliastmetes.
- aineõpetajad, klassijuhataja ning tugispetsialistid lisavad tähelepanekud täiendavat tuge vajava õpilase osas õpilase individuaalse arengu jälgimise kaarti ning hindavad rakendatud toemeetme tõhusust kord õppeaastas.
- täiendav õppetöö – õppeperioodil omandamata jäänud õppekavaga nõutavate teadmiste ja oskuste omandamise toetamiseks võib õppenõukogu otsusega rakendada täiendava toemeetmena täiendavat õppetööd peale õppeperioodi lõppu.
Hariduslike erivajaduste õpilaste toetamine
Õpilase toevajaduse püsimisel koostöös lapsevanemaga kooliväliste spetsialistide kaasamine ning vajadusel HEV koordinaatori poolt koolivälise nõustamismeeskonna poole pöördumise soovitamine, et hinnata õpilase täiendavat toevajadust. Kool lähtub tuge vajavate õpilaste õppe korraldamisel kaasava hariduse põhimõtetest. Üldjuhul on HEV-õpilane kaasatud tavaklassi, kus talle osutatakse lisatuge. Kui õpilane vajab spetsiifilist õppekorraldust, lähtutakse õppe korraldamisel õpilase toevajadusest ning lapsevanema nõusolekul koolivälise nõustamismeeskonna soovitustest. Tõhustatud ja eritoega kaasnevad haridussoovitused väljastab kooliväline nõustamismeeskond ja neid rakendatakse lapsevanema nõusolekul.
Õppekorralduslikud toemeetmed:
- individuaalne õppekava loob tingimused võimetekohaseks õppimiseks ja arenemiseks ning rakendatakse, juhul kui
- õpilane on väga vähesel määral kaasatud klassis läbiviidavasse õppesse
- õpilase õppekava erineb klassile koostatud õppekavast
- õpilase klassi läbimise aega või nominaalset õppeaega muudetakse või õpilasele rakendatud kohandustega kaasneb nädalakoormuse või õppe intensiivsuse oluline kasv või kahanemine võrreldes kooli või riikliku õppekavaga
- kooliväline nõustamismeeskond on andnud soovituse vähendada või asendada riiklikus õppekavas sätestatud õpitulemusi või vabastada õpilane kohustusliku õppeaine õppimisest.
- toetatud õpe tavaklassis
- regulaarsed tugispetsialistide teenused
- individuaalne tunniplaan
- käitumise tugikava
- õpe eriklassis
- abiõpetaja kaasamine
- koduõpe tervislikel põhjustel koolivälise nõustamismeeskonna soovitusel
- tugimeetmete tulemuslikkuse hindamine.
Tugimeeskond toetab õpilase arengut koostöös konkreetse õpilase arengu seisukohalt oluliste spetsialistide ning täiskasvanutega nii koolis kui kooliväliselt. Tugispetsialistide teenused rakenduvad üldjuhul koolis. Vanema nõusolekul ja kooliga kokkuleppel võib teenust osutada mujal (näiteks õpilase kodus).
Kooli tugispetsialistid
- sotsiaalpedagoogid (2) - toetavad õpilase toimetulekut käitumis- ja suhtlemisraskustega, jälgivad koolikohustuse täitmist.
- koolipsühholoog - toetab õpilase psühholoogilist arengut ja toimetulekut (psüühilisi protsesse, isiksuseomadusi, emotsionaalset seisundit, vaimse tervise probleeme, suhtlemis- ja käitumisoskusi).
- eripedagoogid, sh maja eripedagoog (3) - hindavad õpilase arengu- ja õpioskuste taset, selgitavad välja õpilase arengut mõjutavad ja takistavad tegurid ning õpivajadused.
- logopeed - toetab õpilase suulise ja kirjaliku kõne arengut.
- HEV koordinaator - toevajadusega ja HEV õpilaste õppe ja arengu toetamiseks vajaliku koostöö korraldamine koolis ja kooliväliselt. Tugimeeskonna töö koordineerimine.