Käesoleval õppeaastal toimetab 8.a klass koos Miina Härma Gümnaasiumi 8.a klassiga mitmesugustes tegevustes projektis „Maailma rahavaste köök“.
Projekti eesmärgiks on tutvustada õpilastele maailma erinevate rahvaste kööke. Samuti võimaldab projekt arendada õpilaste koostööoskust, ettevõtlikkust ning digitaalsete töövahendite kasutamist.
Projekti käigus arendatakse õpilaste sotsiaalseid oskusi. Eelkõige toimub see läbi koostöö teise kooli õpilastega. Koostööl on ka praktiline väljund (valminud toit, kaardilugu, brošüür). Oleme tegevused jaotanud erinevateks etappideks.
I etapp - koostööpäev Tallinna Botaanikaaias.
*Lisateave hankimine taimede kasvutingimustest, väljanägemisest ja kasutamisvõimalustest; rõhk maitse ja tarbetaimede kollektsiooniga tutvumisel, sügisandide näitusega tutvumine.
*Gruppide loosimine (kaks õpilast ühest, kaks teisest koolist), gruppide rahvusköögi valimine.
II etapp – koostööpäev Tartu KHK-s.
*Valitud rahvusköögi retsepti otsimine.
*Valitud rahvusköögi toidu valmistamine.
*Toidu serveerimine, pildistamine, retsepti tutvustamine, degusteerimine.
III etapp – kaardilugu ArcGIS keskkonnas
*Valminud materjalidest digitaalse kaardiloo koostamine, mis sisaldab valitud rahvusköökide lühitutvustust ning kõikide toimkondade retsepte.
*Kaardiloo tutvustamine (Miina Härma gümnaasiumis)
IV etapp – brošüür.
*Valminud kaardiloo põhjal brošüüri kujundamine, selle trükkimine.
Koostööpäev Tallinna Botaanikaaias
20.septembril toimus kahe klassi koostööpäev Tallinna Botaanikaaias. Kõigepealt jagati meid kaheks rühmaks ja kaks botaanikaaia giidi rääkisid Tallinna Botaanikaaiast ning tutvustasid meile kasvuhoonetes ja ka selle ümbruses kasvavaid taimi. Tallinna Botaanikaaia põhieesmärgiks on uurida, kaitsta ja tutvustada taimeriigi mitmekesisust.
Kasvuhoone-ekspositsioonid on üles ehitatud kliimavöötmete ja taimede päritolu piirkondade järgi. Kõige lopsakamad on troopilise vööndi taimed, mille hulgas on mitmeid tarbetaimi nagu araabia kohvipuu, harilik melonipuu jt. Õieilu pakuvad orhideed. Palmimajas sai vaadata nii palme kui viigipuid. Kõige vastupidavamaid taimi leiab sukulentide hulgast. Subtroopika pakub nii eksootikat teiselt poolt maakera Austraaliast kui äratundmist Vahemeremaadest.
Palmimaja kompleksi lääneküljel paikneb meelteaed. Seal oli kõike - kurke, meloneid, kõrvitsaid, kabatšokke, tilli, peterselli, liivateed, rosmariini ja mida kõike veel. Lõhnad olid maitseid täis!
Lõpuks jalutasime ka läbi rosaariumi, milles kasvab umbes 700 sorti erinevaid roose, millest vanimad on aretatud 15.sajandil, näiteks valge roos „Maxima“. Aga võis näha ka Eestis aretatud uusi sorte, näiteks „Peaminister Savisaar“. Veel saime sisse põigata näitusele „Meelteaia maitsed“.
Sügis on aeg, mil saak salvedesse kogutakse. Põnevad viljad, lehed, varred, seemned, mugulad ja muu söödav, mida näitusel tutvustati, on kasvanud botaanikaaia meelteaias. Seekordsel näitusel oli võimalus näha arvukalt huvitavaid tomatisorte ja saada teadmisi nende kasvatamisest. Külastajad said veenduda, et porgandid ei ole alati oranžid ning punapeet ei pea tingimata punane olema. Ka mõne kurgisordi viljad meenutasid pigem sidrunit. Lisaks harjumuspärastele toidutaimedele sai tutvuda ka väätkõrvitsa, põld-lambaläätse, põldtudra ning teiste vähemtuntud toidutaimedega. Meeli ergutasid aromaatsed maitsetaimed. Näitusel oli ka eksponeeritud viinamarjad Saare-Tõrvaaugu aiandist, huvilistel oli võimalik osta viinapuude istikuid.
Vahepeal oli ka lõunapaus ja siis toimus põnev toimkondadesse loosimine. Toimkonnad moodustati segarühmadena – 2 õpilast Veeriku koolist ja 2 õpilast Miina Härma Gümnaasiumist. Toimkondade liikmed kõigepealt tutvusid üksteisega, vahetasid kontakte ja valisid siis, missugust rahvuskööki nad lähemalt uurima hakkavad.
Toimkondi tuli 13 ja valituks osutusid järgmiste maade rahvusköögid: Hispaania, Prantsusmaa, Itaalia, Gruusia, Inglismaa, Kreeka, Korea, Jaapan, Hiina, India, Mehhiko, Brasiilia ja Ameerika Ühendriigid.
Esimene koostööpäev jätkus tagasiteel Tallinnast - Tartusse veel rõõmsa aruteluga. Edasine tegevus jätkub juba retseptide otsmisega.
Koostööpäev Tartu Kutseharduskeskuses
Projekti II etapp toimus Tartu Kutsehariduskeskuses 8. novembril. Töö toimus samades toimkondades, mis esimese etapis loositi – ikka kaks „härmakat” ja kaks Veeriku kooli õpilast. Toimkonnad jagati ära kahe KHK köögi vahel, et kõigile jätkuks piisavalt ruumi, nõusid ja köögitehnikat. Seejärel läks suurem kokkamine lahti.
Iga rühm valmistas toidu mingist maailma piirkonnast. Kõige rohkem oli toite Euroopa riikidest ja Aasiast, vähem Ameerikast. Retseptid ja koostisained olid õpilaste endi valitud. Tööjaotus rühmade sees suudeti omavahel kenasti korraldada, nii et kõigile jätkus tegevust vastavalt võimetele ja vajadusele. Toitude valmistamine võttis umbes kaks tundi aega.
Valmistati nii soolaseid kui magusaid toite, karrikanast, täidetud paprikatest, sushist ja pirukatest kuni salatite ja kookideni välja. Sibula ja küüslaugu riivimine ajas ka mehisematele pisarad silma.
Kui köögiruumidest juba häid lõhnu välja immitses, hakkas KHK enda köögimeeskond meie tegemiste vastu üha suuremat huvi tundma. Imestati ja imetleti sellise projekti üle, sooviti aktiivseid kooliõpilasi edaspidigi näha.
Pärast toitude valmimist kogunesime kõik ühte söögisaali, kus toimus lühike tutvustus – iga toimkond esitles oma toitu ning maitsti teiste tehtud roogasid. Esitluste käigus ka filmiti ja pildistati oma toite.
Pärast degusteerimist tegime üheskoos väikese ekskursiooni KHK õppehoones – tutvusime põgusalt seal õpetatavate erialadega ning käisime õppeklasse vaatamas. Eriti vahvad olid juuksuri- ja spaa-teenindajate õppeklass, aga ka ehitajatele mõeldud ruumid. Järgnevaks tööks saab õpilastel kokkuvõtete tegemine maailma rahvaste köögist ArcGisi keskkonnas. Siis kohtume uuesti.
Kaardiloo koostamine
Jätkasime uuel aastal projekti kolmanda etapiga. Töö toimus varem kokku pandud rühmades. Eesmärgiks oli koguda informatsiooni valitud rahuvusköögi kohta ning see ArcGIS keskkonnas kaardiloos visualiseerida. Lisaks üldisele informatsioonile lisasid õpilased kaardiloosse enda poolt valmistatud toidu pildi ja retsepti.
Töö toimus veebipõhises kaardirakenduse keskkonnas ning õpilased suhtlesid üksteisega sotsiaalmeedia vahendusel. Kuna õppetunnid toiomusid Tartu Veeriku Koolis ja Miina Härma Gümnaasiumis erinevatel aegadel, siis oli natukene probleeme operatiivse informatsiooni vahetamisega rühma sees, kuid vaatamata sellele said õpilased ülesandega kenasti hakkama.
Valminud kaardilugude põhjal planeerisime teha ettekanded Miina Härma Gümnaasiumis, mille käigus kahe kooli õpilased taas kokku koguneksid. Üritus oli planeeritud 13. märtsile, kuid seoses koroonaviiruse puhanguga jäi see kahjuks ära.
Brošüüri valmistamine
Seoses eriolukorraga ja distantsõppele üleminekuga jäi projekti neljas etapp läbimata. Seetõttu planeeritud brošüüre me kahjuks trükkida ei saanud.