Käesoleval õppeaastal toimetab 8.a klass koos Miina Härma Gümnaasiumi 8.a klassiga mitmesugustes tegevustes projekti „Maailma viljad“ raames.
Projekti eesmärgiks on tutvustada õpilastele maailma erinevaid vilju ning nende kasutusvõimalusi. Samuti võimaldab projekt arendada õpilaste koostööoskust.
Õppeprojekti käigus arendab õpilane suhtlus-, ettevõtlikkus-, õpi-, digi- ja väärtuspädevust. Projekt teadvustab tervisliku toitumise põhialuseid, õpetab majandama, oma tööd analüüsima, õpetab kombineerima keskkonnahoidlikke teostusviise. Projekt on seotud kooli õppekavaga ja teostub ainetevahelise lõiminguna (geograafia, kodundus, bioloogoa, keemia, matemaatika, informaatika).
Projekt jaguneb erinevateks etappideks.
I etapis valisid õpilased endale ühe vilja, mille kohta nad koostasid ettekande (kust pärit, kasvutingimused, kasutamine toiduks, tema kasulikkus, säilitamine jms). Sellega seoses oli ka õppekäik Tallinna botaanikaaeda, kus põhirõhk oli just tarbetaimede kollektsiooniga tutvumisel.
Ühisel õppekäigul moodustati ka kahe kooli segarühmad, kes hakkasid retsepte koostama ja toitude valmistamisel koostööd tegema. Nüüd oli nalja palju, sest kokku sattusid põnevad kooslused (nt rabarber, hurmaa, till; virsik, kartul, apelsin jne).
II etapis toimus toitude valmistamine Tartu Veeriku Koolis (Minu toit on parim!). Meie kodunduse klassi mahtus 17 kolmeliikmelist toimkonda. Kõik tegutsesid usinalt ja toidud tulid põnevad. Kui toidud olid valmis, tutvustas iga toimkond oma valitud vilju, retsepti ja kõik said kohe ka toitu maitsta. Nii toitu kui tegevust pidi ka pildistama. Toitudest tehtud pildid ja koostatud retseptid vormistatakse hiljem kalendriks.
Projekti III etapi tegevus toimus Miina Härma Gümnaasiumis. Meid oli jälle 17 toimkonda ja 50 õpilast. Seekord oli meil kavas tervistavate jookide valmistamine ja tutvumine eksootiliste viljadega.
Miina Härma kooli kodunduse klass on palju väiksem, seetõttu haarasime enda valdusesse ka kõrvaloleva käsitöö klassi. Õpetaja Marje oli meile lauapinnad õmblusmasinatest puhtaks teinud ja vajaliku tehnilise varustuse valmis sättinud. Algas suur jookide valmistamise tund, mille tegevus möödus rõõmsa naeru, viljade koorimise-tükeldamise-purustamise ja blenderite surina saatel.
Retsepte koostamisel püüdsime ikka oma loositud viljadega hakkama saada, kuid mõned viljad tuli siiski asendada seetõttu, et neid ei olnud poes saada või nad ei andnud vajalikul hulgal vedelikku. Toimkondade eelarveks oli 8 €. Jookide valmistamisel lisasime neile erinevaid mahlasid, keefiri, jäätist, piima, sprite, vett jms. Vürtsi lisasid küüslauk, piparmünt, basiilik, till, tabasco kaste, tšillikaste, pipar.
Valmisid sellised joogid nagu näiteks avokaado jääjook, banaani ja maasika smuuti, apelsini-kaalika smuuti, maasika-laimi moijoto jne.
99% valminud jookidest olid külmad, kuid üks toimkond valmistas ka imemaitsva sidrunheina tee apelsini, sidruni või mee lisandiga – vastavalt oma soovile.
Kui joogid said valmis, siis tuli seda ka pildistada. Püüdsime fotole jäädvustada kaunilt serveeritud joogi.
Samal ajal, kui õpilased valmistasid jooke, toimetasid õpetajad Reet, Marje ja Priit eksootiliste viljade degusteerimiseks ettevalmistusega. Miina Härma kooli imeilusasse aulasse oli valmis seatud degustatsioonilaud, kuhu kõik valminud joogid ja viljadevaagnad maitsmiseks paigutatud said. Laud tuli rikkalik!
Kui kõik oli valmis, tutvustasid õpetajad erinevaid maailma vilju – kus on tema päritolumaa, kuidas näeb vili välja tervena, millele pöörata tähelepanu selle ostmisel, mis osa sellest süüakse, kuidas kooritaks-avatakse, tema kasulikkus jne. Igat vilja saime kohe ka maitsta. Väga demonstratiivseks kujunes õpetaja Priidu poolt demonstreeritud kookospähkli avamine. Soovijad said seda ka kohe ise proovida. Seejärel tutvustas toimkonnad enda valmistatud jooki ja taas said kõik neid ka maitsta.
Lõppkokkuvõttes oli taas üks väga tore ühine tegevus. Kogu seda melu saab piiluda ka jäädvustatud filmilindilt.
Projekti IV etapis sai korrastatud õppematerjal (ettekanded maailma viljadest, retseptid, pildid) ja koostatud kalendrid. Materjali sai nii palju, et kokku oli võimalik panna kolm erineva sisuga kalendrit. Kaks nendest on eksootiliste viljade kohta, kus igas kuus on tutvustuseks üks vili (pilt, tema päritolu, välimus, kasutamine toiduks, kasulikkus). Kolmas kalender sisaldab praktikumides valminud toite ja jooke (pilt valminud toidust-joogist, retsept ja valmistajad).
Projekti lõpuüritusel 17.mail tegime kokkuvõtte tehtust ja õpilased vastasid ka tagasiside küsimustele. Sellest mõned näited:
Mis sulle selle projekti juures kõige rohkem meeldis?
- Tore oli uute inimestega suhelda, leida sõpru ja maitsta erinevaid uusi puuvilju.
- Vahvad õpetajad, Tallinnasse sõit, loositud grupid.
- See, et leidsin uusi sõpru ning veetsime huvitavalt ja lõbusalt aega teise kooli õpilastega, kohtusime uuesti lasteaia kaaslastega.
- Söögi tegemine ja erinevate troopiliste puuviljade proovimine.
Mida kasulikku projekti käigus õppisid?
- Õppisin tegema toite väga paljudest erinevatest viljadest. Nii enda grupi omadest, kuid sain ka ideid teistelt.
- Mul on nüüd suurem silmaring maailma viljadest. - Õppisin minu jaoks võõraste õpilastega koostööd tegema, mis tuli väga hästi välja! :)
- Palju viljade kohta ja ajaplaneerimist.
Kas osaleksid veelkord sarnases koostööprojektid?
- Oleksin küll valmis. Näiteks erinevate maade rahvustoidud vms.
- Võiks tutvustada näiteks eri rahvusi ja kultuure või kui toidu teemaline, siis näiteks magustoidud.
- Jah, projekt võiks olla seotud teadusega.
- JAA! Teema võiks olla linna heategevus (millegi müümine, annetus, prügi korjamine).
Enne äraminekut sai iga osaleja veel ühe puuvilja aju turgutamiseks ja sellega saigi meie projekt läbitud!
Juhendajate arvates oli projekt sisukas ja hariv mõlemale osapoolele – nii õpilastele kui õpetajatele.
Projketi läbiviijad
Priit Pensa, Reet Tallo, Marje Peedisson